Tanquem el darrer mes de l’any amb un bon comportament generalitzat del mercat de vehicles a motor de Catalunya
A Catalunya, en el mes de desembre, s’han matriculat 10.763 automòbils de turisme, un 19,4% més que en el mateix mes de l’any anterior. S’han matriculat 2.794 vehicles de dues rodes, un 1,5% més. I 1.755 vehicles comercials lleugers, un 34,8% més, una dada remarcable molt per sobre dels mesos anteriors.
En l’acumulat anual, s’han matriculat 118.475 automòbils de turisme, un 16,7% més en el mateix període de l’any anterior. Tanquem l’any fregant les cent vint mil unitats. S’han matriculat 48.900 vehicles de dues rodes, un 7,9% més. I 15.997 vehicles comercials lleugers, un 19,4% més.
El gràfic inferior presenta les dades dels darrers 5 mesos i posa de manifest el bon comportament mensual dels tres mercats principals de l’automoció.
El mes de desembre presenta una pujada en els mercats d’automòbils de turisme, dues rodes, vehicles comercials lleugers, però el vehicle industrial pesat i els busos tanquen a la baixa.
En el mes de Desembre mantenim l’impuls les matriculacions de vehicles de motor a Catalunya, en el seu conjunt. El mercat dels turismes puja un 19,3%, el mercat de les dues rodes (motocicletes i ciclomotors) i quads puja un 1,3%; el vehicles comercials lleugers pugen un 34,8%; els vehicles industrials baixen un 13,8% i els busos baixen un 13,2%, en contrasta amb la pujada de novembre del 316%.
En còmput anual, tanquem amb indicadors positius en tots els mercats d’automoció, amb tendències diferents.
El mercat dels turismes puja un 16,6%, el mercat de les dues rodes (motocicletes i ciclomotors) i quads puja un 7,7%; el vehicles comercials lleugers pugen un 19,3% i els vehicles industrials pugen un 8,3%.
Hem superat les previsions inicials de primers d’any, una dada molt destacable en positiu.
A començaments d’any vam publicar els nostres pronòstics de cara a l’exercici 2.023 i vam pronosticar 112.184 matriculacions de turisme, un +10% interanual. Tanquem l’exercici per sobre de la previsió, amb 118.475 unitats, un 16,7% per sobre.
En el sector de les dues rodes vam preveure 46.577 unitats i una pujada del 3% interanual i anem per sobre, perquè les matriculacions es situen lleugerament en un 7,9% . Aquest indicador ve molt condicionat per la matriculacions de ciclomotors per ús com a vehicles compartits.
Els vehicles comercials lleugers vam preveure 14.454 unitats i una pujada del 7% interanual i anem per sobre, perquè les matriculacions han pujat un 19,4%.
Els vehicles comercials pesats vam preveure 3.847 unitats i una pujada del 4% interanual i anem per sobre, perquè les matriculacions han pujat un 8,4%.
En el mes de desembre, les matriculacions d’automòbils de turisme i tot terrenys a Catalunya es xifren en 10.763 unitats, un 19,3% més que en el mateix període de l’any anterior. Per províncies, Barcelona presenta una variació interanual del 24,4%. Girona es situa en un 20,2%, Lleida el percentatge en còmput anual és del 8,4% i Tarragona es situa en un -5,1%.
Aquest mes, el pes de Catalunya en el total espanyol es un 13,2, per sobre del pes de l’any 2022, que va ser del 12,2%.En l’acumulat anual, Barcelona reflecteix respecte a l’any anterior un +18%. Girona puja un 12,9%, Lleida un 13,6% i Tarragona un 12,1%. Catalunya puja en total un 16,6% igualant la mitjana espanyola del 16,6. En l’acumulat, el pes de Catalunya en el total espanyol és un 12,5%, igualant el pes del 2022.
Analitzem a continuació aquest quadre per canals amb dades de Catalunya, referit el mes de desembre. El canal particular català puja un 7,7%.El canal empresa català puja un 42,5%.El canal de lloguer-rentacar cau un 85,4% i es situa en un pes del 7% respecte el conjunt estatal. Analitzem a continuació aquest quadre per canals amb dades de Catalunya i España, referit el mes de desembre.
El canal particular català puja un 7,7% i l’espanyol un 8,1%. Tot i reflectir comportaments similars, el mercat espanyol està per sota del català. El canal particular català representa un 18,2% de l’estatal. El canal empresa català puja un 42,5%. En canvi, a nivell nacional puja un 12,6%. Catalunya representa un 8,2% del pes nacional. El canal de lloguer-rentacar puja un 85,4% a Catalunya contra el 9,7% de mitjana estatal. Catalunya té un pes del 10,9% respecte el conjunt estatal.
En l’acumulat anual per canals, tanquem amb pujades generalitzades a tots els canals
Analitzem a continuació aquest quadre per canals amb dades de Catalunya, referit al tancament d’any.
Analitzem a continuació aquest quadre per canals amb dades de Catalunya i España, referit al tancament d’exercici.
El canal particular català puja un 15,1% i l’espanyol un 14,5%. Tot i reflectir comportaments similars, el mercat espanyol està per sota del català. El canal particular català representa un 18,9% de l’estatal.
El canal empresa català puja un 19,4%. En canvi, a nivell nacional puja un 13,1%. Catalunya representa un 8,7% del pes nacional. El canal de lloguer-rentacar puja un 23,8% a Catalunya contra el 37,5% de mitjana estatal. Catalunya té un pes del 3,5% respecte el conjunt estatal.
El rènting o lloguer a llarg termini és una formula de finançament molt estesa i té una presència molt significativa en les matriculacions de moltes classes de vehicles en el conjunt de l’Estat. El renting manté un creixement continuat com a fórmula de finançament: de fet al conjunt d’España s’ha matriculat un 44% més que en el mateix període de l’any 2022, però té un reflex residual en les matriculacions a Catalunya.
Segons dades publicades per Asociación Española de renting, el pes de les operacions de rènting sobre el conjunt estatal és del 27%. La majoria d’operadors de flota del sector concentren les matriculacions a Madrid, encara que els vehicles es lliuren on s’acorda amb el llogater.
Les operacions de rènting no figuren en les dades de matriculacions de Catalunya que facilitem en aquest informe, però certament són operacions comercials que també es formalitzen en els concessionaris del nostre territori.
Aquest mes de desembre a Catalunya, la variació interanual és del 2,1%. Barcelona presenta una pujada del 3,7% i 2.153 unitats. Girona baixa un 8,2% i 223 unitats. Lleida manté 74 unitats. I Tarragona matricula 204 unitats i té una variació interanual del -0,5%.
La variació interanual a Catalunya és del 12,2%. Barcelona presenta una pujada del 12,1%. Girona puja un 16,1%. Lleida puja un 10,2%. I Tarragona té una variació interanual del 8,8%.
Dièsel i benzina sumen el 44,4% de les matriculacions el mes de desembre. El restant 54,6% representen les motoritzacions alternatives
En el quadre resum per motoritzacions de mercat d’automòbils de turisme acumulat a Catalunya, es pot comprovar que la motorització preferent del mercat és la de gasolina, amb un 36.28%. El dièsel es situa en 8,16%. Sumats, els motors de combustió purs queden en un 44,4% de les matriculacions.
Els vehicles híbrids amb gasolina representen un 17,45%. En el seu conjunt, les motoritzacions alternatives als motors dièsel i gasolina representen un 55,6%.
Els gràfics de rodes anteriors presenten el canvi de motoritzacions de l’any actual, comparat amb els dos anteriors.
Com es pot comprovar en el gràfic anterior, les motoritzacions alternatives evolucionen a un ritme creixent. A l’any 2012 dominaven dièsel i gasolina i actualment hi ha un ampli ventall d’opcions de compra i una tendència manifesta de canvi de sistemes de propulsió.
Una comparativa dels mercats posa de relleu diferents ritmes en la introducció de la motorització elèctrica. La presència en les dues rodes continua sent petita, en el vehicle comercial lleuger i els busos es situa en l’entorn del 5-6%
El combustible per excel·lència en la motocicleta és la gasolina, amb un 96,2%. El motor elèctric perd força en els ciclomotors perquè qui els matricula són empreses de carsharing. La presència del motor dièsel en els comercials lleugers puja lleugerament. El vehicle industrial pesat manté la seva aposta exclusiva pel dièsel. El sector del bus presenta una àmplia gamma de motoritzacions, liderada pel motor de gasolina amb un 50%.
Fiat 500 lidera per la llista de matriculacions en turismes nous a Catalunya. Honda SH125 en motocicletes, lidera la matriculació de motocicletes i BMW 1300 GS arriba a la segona posició. Citroen Berlingo pren el lideratge en els vehicles comercials lleugers
El turisme més venut en el mes de Desembre a Catalunya és Fiat 500 amb 570 unitats, seguit del Dacia Sanderio amb 380 unitats i Mg ZS 376 unitats.
En la taula adjunta es presenta la mitjana d’emissions dels automòbils de turisme, a España, dels anys 2003 al 2023, amb el detall mensual de l’exercici actual. La mitjana es calcula per grams de diòxid de carboni per quilòmetre, que és precisament el paràmetre que s’usa per calcular la quota de l’Impost de Matriculació (o Impost sobre determinats mitjans de transport (IEDMT). Fins a l’any 2017, el protocol europeu de càlcul va ser el NEDC i a partir del 2018 el WLTP, més rigorós i que va suposar un increment de la mitjana.
Tot i així, en 20 anys, la mitjana s’ha reduït substancialment: a l’any 2004, la mitjana va ser 187 gr. Co2/km i en el mes de Desembre ja es situa en 113 gr. Co2/km. Una dada que evidencia l’esforç dels fabricants per complir la rigorosa normativa d’emissions europea i una creixent sensibilització ambiental del comprador.
Els darrers indicadors del MOVES a Catalunya posa de relleu una important demora en els pagaments de les ajudes
Arribem a finals d’any amb els fons destinats a l’adquisició de vehicles elèctrics i híbrids endollables i els destinats a les infraestructures de recàrrega, pràcticament esgotats. Sense cap mena de dubte, que un pla que es va iniciar en el primer semestre del 2021 i que ha mantingut la seva vigència fins el darrer dia de l’any del 23, hagi superat el 96% de les sol·licituds, és un dada remarcable.
També en els darrers mesos s’han accelerat les resolucions d’atorgament, que es situen en la franja del 70% de compromeses. En els darrers mesos, les resolucions es van produint. Però malauradament, el pagament porta una demora important. En l’adquisició de vehicles només s’ha pagat un 7,28% de les ajudes sol·licitades destinades a vehicles i un 3,82% les destinades a la recàrrega. Alertem que en aquest darrer mes no s’ha produït cap pagament en les ajudes destinades a la compra i en almenys tres mesos en el cas de les ajudes destinades a les infraestructures de recàrrega.
La pròrroga del pla era una necessitat però la seva formulació genera colls d’ampolla i no arriben al beneficiari com hauria de ser.
Autors de la nota informativa
Fecavem és la patronal que representa als comerciants dedicats a la venda de vehicles a Catalunya. Fecavem és l’organisme que uneix al Gremi del Motor de Barcelona, Corve Girona, Astave Tarragona i Automoció Lleida, i coordina, gestiona, fomenta i defensa els interessos Agostals i comuns d’aquestes davant organismes i institucions públiques i privades.
El Gremi del Motor de Barcelona i Província, nascut l’any 1957, és una associació patronal que actualment té un total de 1.030 agremiats i col·laboradors, que representen 1.100 punts de venda, agrupats com a distribuïdors de Marca d’Automòbils, Motocicletes i Vehicles Industrials, Agents Oficials i Compravendes. L’entitat defensa els interessos col·lectius i particulars dels seus agremiats.
This mode enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
Visually Impaired Mode
Improves website's visuals
This mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
Cognitive Disability Mode
Helps to focus on specific content
This mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
ADHD Friendly Mode
Reduces distractions and improve focus
This mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
Blindness Mode
Allows using the site with your screen-reader
This mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.
Readable Experience
Content Scaling
Default
Text Magnifier
Readable Font
Dyslexia Friendly
Highlight Titles
Highlight Links
Font Sizing
Default
Line Height
Default
Letter Spacing
Default
Left Aligned
Center Aligned
Right Aligned
Visually Pleasing Experience
Dark Contrast
Light Contrast
Monochrome
High Contrast
High Saturation
Low Saturation
Adjust Text Colors
Adjust Title Colors
Adjust Background Colors
Easy Orientation
Mute Sounds
Hide Images
Virtual Keyboard
Reading Guide
Stop Animations
Reading Mask
Highlight Hover
Highlight Focus
Big Dark Cursor
Big Light Cursor
Cognitive Reading
Navigation Keys
Voice Navigation
Accessibility Statement
www.automocio.cat
21/11/2024
Compliance status
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience,
regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level.
These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible
to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific
disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML,
adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Screen-reader and keyboard navigation
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with
screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive
a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements,
alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website.
In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels;
descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups),
and others. Additionally, the background process scans all the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag
for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology.
To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on
as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
Disability profiles supported in our website
Epilepsy Safe Mode: this profile enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
Visually Impaired Mode: this mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
Cognitive Disability Mode: this mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
ADHD Friendly Mode: this mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
Blindness Mode: this mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.
Keyboard Navigation Profile (Motor-Impaired): this profile enables motor-impaired persons to operate the website using the keyboard Tab, Shift+Tab, and the Enter keys. Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
Additional UI, design, and readability adjustments
Font adjustments – users, can increase and decrease its size, change its family (type), adjust the spacing, alignment, line height, and more.
Color adjustments – users can select various color contrast profiles such as light, dark, inverted, and monochrome. Additionally, users can swap color schemes of titles, texts, and backgrounds, with over seven different coloring options.
Animations – person with epilepsy can stop all running animations with the click of a button. Animations controlled by the interface include videos, GIFs, and CSS flashing transitions.
Content highlighting – users can choose to emphasize important elements such as links and titles. They can also choose to highlight focused or hovered elements only.
Audio muting – users with hearing devices may experience headaches or other issues due to automatic audio playing. This option lets users mute the entire website instantly.
Cognitive disorders – we utilize a search engine that is linked to Wikipedia and Wiktionary, allowing people with cognitive disorders to decipher meanings of phrases, initials, slang, and others.
Additional functions – we provide users the option to change cursor color and size, use a printing mode, enable a virtual keyboard, and many other functions.
Browser and assistive technology compatibility
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers).
Notes, comments, and feedback
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs. There may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to